Monday, April 07, 2008

Nynorsk heldags? hva faen?

Som "alle" andre ungdommer her i landet er ikke jeg helt begeistret for nynorsk som skriftspråk, muntlig hadde vært no annet for der kan man alltids "lure seg" til en bedre karakter enn det du egentlig fortjener.

Men så har det seg så nå engang at dette er pensum, så det må vi leve med ( hvertfall vi i 89årgangen, som lever etter 94 reformen)

Så har vi dissa tullingene som har fritak, ja hvem skulle vell ikke ønske de var en av de tullingene? det skulle vell de fleste.


Som en hvilken som helst annen ungdom troppa jeg opp på ungdomskolen, uvitene om hva som egentlig ikke trengte å vente meg, men som på grunn av en lærer viste seg å bli noe jeg måtte igjennom.... Nynorsken.

Etter 1 time skjønte jeg at det ikke var min greie, da jeg fra dag 1 på skolen har sliti med å skille mine allerede to språk fra hverandre( skal den dèn være der på norsk egentlig?) Det sier seg selv at når jeg skriver bukende bruse istedenfor bukkene bruse er det noe SKREKKELIG feil fra før.

Så nå sitter jeg etter en del år med nynorsk, vell vitene om at mitt elskede danske statsborgerskap kunne spart meg så mye bry, er det rart jeg blir frustrert dA?

Hadde jeg da enda gjort det bra i faget skulle jeg ikke klaga , men når jeg ligger ann til stryk karakter, da orker jeg rettt å slettt ikke stresse mer med det...

en dag i fremtida, når ejg står med beina planta i mitt andre hjem.... da gir dem nok fullstendig blanke i det ekstra skriftspråket Norge er så vannvittig glupe å ha!

NATTA!
HAsTa La vIsTa!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

stakkars! syns virkelig synd på deg. Men slik er det nå i verdens beste land å bo i. jeg tror allikevel at problemet ditt er veldig ubetydelig i forhold til mye anna. F.ekss de nye karakterkriteriene. Nå kan du slække deg gjennom et år uten å gjøre en dritt. Troppe opp på heldags og få 5, og allikevel stikke av med en 5 i boka. Vi andre, som sliter rævva av vårs hele året, får fem vi og. hvor rettferdig er det da? hæhæhæ?. så bare blæh på deg og nynorsken din du!!

10:29 PM

 
Blogger Silje Elisabeth said...

haha!! og oss andre som sliter oss gjennom året får laangt dårligere ennd et TENMK!

10:54 PM

 

Post a Comment

<< Home