Monday, September 06, 2010

en typisk dag!




21 august :
idag var det opp halv 7 etter å ha drept alarmen kl 6.. yuca og ris og te til frokost. Så var det litt skribling på reisebrev, før det tikka inn en sms om spasertur fra Maren, Maren og Betty kom også blei det fisking i dammen! For vi skulle ha fisk til lunsj. Greit fersk ja. Så blei det en ørliten rusletur før det blei hjem å skifte å ete fisk og ris og yuca. Så blei det en tur til den stappfulle elva /bekken.( Mini y Betty) På vei hjem var det innom naboen så Betty plukka mandarin og ramutan til oss. Å dusjing hos Ljoos, ikke følt meg så rein på leenge.. men sånn går det når man engang i mellom får vann ovenfra og ned i dusjen( ikke hverdags her nede det) Så blei det innom pulperian, som har fått varer idag å kjøpe kjeks og drops :D Det er lørdag og da tror jeg det er på tide med en luftetur for bilen, Xinia,Carlos og alonzo og jeg skulle ut å spise (trodde jeg) men vi skulle bare handle mat på en litt større Pulperia neddi høgget, å fylle bensin . Tok en ti min å kjøre og hunden løp ved siden av hele veien! Her handla familien det de trengte over disk Og det er visst viktig å ikke brenne inne med dopapir her på bygda, for det handles pakker med to og to ruller! På vei tilbake sto plutselig Ljoos( mammaen i familien til Maren ) å hadde kjøpt en liten stekeovn! Så kunne det bakes brød der i gården. Så blei det innom mini med salt potetgull og en kjapp skravling. Vell hjemme var det bare å hive i seg 3 skiver brød (luft) og ut i bilen igjen.. familien rakk å kle på seg, men forvilla som jeg er kom regnjakka på og papraplyen i handa. Må ha sett en smule merkelig ut , med regnjakke, shorts, sandaler og paraply, men jeg er turist så da er jo saken grei jeg skal se anderledes ut! Turen med bilen gikk ikke langt, en drøy km kanskje før vi var på besøk hos noen venner av familien som er medlem av 4s (4H) på denne lille strekningen hadde vi allerede rekt å starte opp bilen på nytt et par ganger og hatt problemer med å sveive igjen vinduene pga regn. Det viste seg at vi skulle spise her idag. Så da blei det tortija, ris og potetbiter og gulerøtter. Så ringte Luz og spurte om vi ville komme bort på brød. Men familien var jo på besøk så de sa nei. Men jeg ville ha norskt brød! Og trengte oppskrift fra Maren, så da spurte jeg pent om jeg kunne gå bort det kunne jeg ikke, det var jo tross alt MØRKT ute, kanke gå når det er mørkt ute når man er 21 år her i landet. Etter litt fram å tilbake fikk jeg lov, siden de kunne plukke meg opp på veien hjem. Tror ikke jeg har følt meg så liten på flere år! Vell borte på Pulperian var det fult hus! ( Pulperia er en nærbutikk med et fåtall varer) her satt mannfolka på rad å rekke og hadde fått smake norsk brød som Maren hadde bakt på bakrommet! ( Ljoos eier pulperiaen i bygda, å satte likegodt den nye ovnen her) oppskrift på brød blei skrivd ned til meg på spansk ( sorry Mamma og Tina, veit jeg burde kunne sånt, men det kan jeg ikke ) fikk sett det jeg kaller TIDENES bursdagskjole, Maria fyller 15 år neste lørdag og det å fylle 15 her er stort , kjole ligner noe som kunne vært en fin fin brudekjole! Jenta var heller misfornøyd med gulfargen, men det får så være. Alle familiene i bygda er invitert og jeg fikk min egen invitasjon , spiste drops, norskt brød og drakk juice ( alt for sterk som vanlig) det tuta på utsiden å det var på tide å komme seg de siste 500 meterene opp bakken med bil. Det er jo tross alt ikke mulig for en familie å gå i mørket heller. Så blei det kvikklunsj spising og familien holdt meg med selskap helt til 9.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home