Monday, September 20, 2010

Reisebrev 4 ( ogsaa sendt paa mail)



Reisebrev nr 4
19/9-10
Da kommer reisebrev nr 4 i rekken. Det går fortsatt fint med meg på andre siden av dammen. Selvom underbevisstheten min begynner å savner alt hjemme litt!
Nasjonal samling i kvinneorganisasjonen til 4s ( tilsvarer 4H i Norge)

Det var 3 september og alarmen gikk av på telefon 3:30 , på timeplanen sto reisen til 4S samling i La Fortuna, som i forhold til La Luchita på en måte er i andre delen av landet. Så vi var nødt til å reise hele dagen. Etter 2 timer buss og en times ventetid i Buenos Aires bar turen videre med minibuss. En slik en det var fint plass 14 mennesker uten bagasje, men vi var to IFYER om bord, med alle eiendelene vi har i dette landet og bagasje til resten for en helg. Det blei benka på taket, pakka inn plast og regntrekk før turen bar videre til La Fortuna med hele hurven , 9-10 timer seinere satt vi på velkomstmøte med en hel haug eldre damer! Min første tanke var: tjohei! Her blir det liv, hvor er 4H ( eller i dette tilfellet 4S ) spiriten ? Her blei alle distriktene presentert og Norge blei presentert for seg seg selv!
Det skulle derimot vise seg at denne helga blei som en 4H (4S) ting er, det blei lite søvn ( ca 8-10 timer hele helga)

Så hva foregår egentlig på en 4S samling for kvinner ?
Det kan faktisk sammenlignes med en norsk 4H leier!
Dagen starter alt for tidlig ( her halv 4 om morran fordi noen skal gjøre seg klare til frokost ) Frokosten er fra kl 6 og består av ris og kaffe til drikke. Før det som kan sammenlignes med et morgenmøte handler om turister og hvordan få turister til sitt område ( etter hva man kunne forstå når alt foregikk på spansk ) før vi blei geleidet inn i busser etter hvem farge vi hadde på armbåndet på håndleddet. Turen bar opp til en innsjø med utsikt til vulkanen Arenal og videre ut på innsjøen med en noe vaglete båt, tror jeg kaller dette dagens fagaktivitet. Videre gikk turen med buss innom en nasjonalpark og til et hotell. Der trodde jeg vi skulle få et foredrag om hotelldrift eller noe i den duren. Det viste seg midlertidig at dette var noe helt annet, jeg er fortsatt usikker på hva det var men det handlet noe om forhold mellom barn og foreldre, noe som rørte alle i salen. Det hele endte med den sedvanlige klemmerunden av alle du kjenner og ikke kjenner i lokalet ( det skjer også i kirken ) før vi skulle bade i Hot Spring! Kvelden blei avsluttet på skolen der vi sov, med kåring av 4S sin «dronning» hvor alle distriktene hadde hver sin deltaker påmeldt. Når klokken nærmet seg 00.00 begynte det å bli stille på området, siden vi skulle opp 5 neste dag var dette såklart helt naturlig. Jeg derimot sto plutselig med en gjeng ungdommer og sjefene i 4S uten å vite helt hva jeg hadde sagt ja til å være med på! Men som alt annet her nede, er det sjelden farlig å si ja så heller ja en gang for mye enn en gang for lite. Det blei funnet frem roser og gitarer og alle sovesalene blei besøkt med sang, smil og roser. Dagen etter startet kl 5 , så jeg levde etter helt om natten helt om dagen prinsippet denne dagen! Dagen skulle starte med frokost 06:30 , men den kom ikke før 8, når vi hadde vært på en gåtur gjennom regnskogen.
Avskjed:
Da var det tid igjen, jeg hadde allerede tatt forvell med resten av familien før vi reiste på samlingen, nå sto bare Mamma Xinia igjen, det var tungt å si hadet denne gangen! Jeg har vært i La Luchita i to uker en familie med lite penger men stort hjerte! Jeg har virkelig storkost meg hos denne familien og jeg har virkelig følt jeg har vært en del av familien. Men nå venter en ny familie og det blir sikkert like bra!

San Jaquin:
Jeg hadde på forhånd fått vite hvor jeg skulle bo denne gangen, hos Jacqueline som var IFYE i Norge ifjor og moren hennes Cecilia. Det var greit å vite at jeg nå skulle bo hos noen som visste hvordan det var og være IFYE!
Så hva har jeg opplevd siden jeg kom hit ?
Jeg har vært med på universitetet, hjelpa til på barnasdag på skolen i Alajuela. Her i Costa Rica er det nemlig ikke bare morsdag og farsdag, barna har deres egen dag også. Da kan de kle seg i hva de vil på skolen og lærene arrangerer aktiviter for de på skolen. Da fikk jeg ogsaa besøke søstern til Jacqueline som bor i et lite nabolag med bare familien til mannen hennes innenfor en murvegg med port. Jeg har sett paraden på nasjonaldagen 15 september, en parade, ikke mere oppstyr enn det, når den var slutt var feiringa over. Vært innom 4S kontoret å skrevet rapport. I tillegg har jeg shoppa en del, forelska meg i en perlebutikk og vært på diskotek . Jeg har fått hilse på masse familie og hjulpet til å lage mat.

I tillegg har jeg faatt snakka MASSE paa engelsk siden Jacqueline snakker saa bra. Saa heretter blir det hoygir paa spansken!

Hasta luego.
Fra Silje Elisabeth ”Elisa”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home