Thursday, September 23, 2010

Hoy ( idag)

Nå var det tid for å flytte! Jeg slumra kl til halv 6, og skulle rekke å dusje og eta før 6, da jeg skulle bli henta. Jeg fikk en kjølig start på dagen ( det er som tidligere nevnt ikke varmtvann i dusjen) jeg fikk slengt sammen no egg og risgreier og trøkt i meg en avokado. ( har foresten finni ut at avokado er en undervurdert grønnsak )Kl blei halv 7 før det sto noen utenfor, innen dette tidspunktet hadde Cecilia ( mammaen) stått opp og lagd pinto( ris og bønner) som hun skulle sende med meg på turen, jeg måtte jo ikke sulte heller! ( tolv timer seinere er den ikke spist ) Jeg fikk vekt Jaqcueline og sagt: veit du hva, idag skal jeg faktisk dra! ( skulle dra mandag, men da var veiene stengt pga regn)

Jeg fikk stuka alle tinga mine inn i bilen ( var litt glad ingen skulle sitte i det baksetet, for det var det virkelig ikke plass til ) Fyren som henta meg jobber på kontoret og heter Maurisio, tror jeg.
Jeg var ved godt mot å skulle inn å møte sjefene på kontoret trodde jeg! Etter rundt 40 min sto jeg på busstasjonen like forvirra som en ku i saueflokken! Jeg skulle dra NÅ, ikke seinere og beskjeden var enkel : her er bussbilletten du skal ta denne bussen til Perez Zeledon og bytte buss til Buenos Aires der. Normalt sett ville jeg tatt billetten og sagt flott jeg klarer meg fra her, hivd Bergan sekken på ryggen og rusla i vei, men den gang ei. Skulle jeg ikke møte Wilfrido ( sjefen for det distriktet jeg skal til) i Perez Zeledon og sitte på med han resten av veien ? Jeg visste ikke hvor jeg måtte gå for å komme til neste buss så jeg var ved litt fattet mot når jeg satte meg på bussen, en bag fattigere enn når jeg forlot huset imorges (sendte den til kontoret så jeg ikke trenger å drasse den gjennom hele bondelandet og tilbake ) Etter to timer stopper bussen, slik busser av å til gjør her nede. Det skulle være en halvtimes tid pause så folk fikk gå på do og slikt. Jeg rusla ut, litt fortumla etter å ha sovi store deler av veien og fikk kjøpt meg både sjokomelk og yuca chips ( og epler ) tilbake på bussen sovna jeg 5 min etter at sjokomelken var slukt og våkna like fortumla opp i Perez Zeledon en times tid seinere.

Jeg hoppa ut av bussen og før jeg fikk sett meg om sto en 2-3 taxisjåfører rundt meg å spurte om jeg skulle ha taxi, om jeg trengte hjelp osv... Jeg hadde innsett at jeg måtte spørre noen om veien. Men jeg ville bare ta et pust i bakken først. Så jeg ringte Maren for å få de slitsomme mannfolka på avstand, samtidig som jeg sa til de at jeg venta på noen ( noe jeg egentlig trodde var løgn) Plutselig forsvinner veska mi og jeg tenker nå er det #¤%&%&/(&/)/=)/!!! nok! Jeg snur meg og der står Wilfrido( i telefon som vanlig) så da var det bare å hive seg i bilen å komme seg avgårde.. Som vanlig skulle Wilfrido innom noe som ligner på felleskjøpet og skaffe noen planter osv til noen familier i sør. Der klarte han også å glemme mobilen så vi måtte snu og kjøre tilbake for å hente den etter ei stund.

1130 var vi på vei sørover! Og kl 13 sto vi i et kryss jeg kjente igjen! Der sto Ingrid fra min tidligere familie og lurte på om jeg ville være med henne idag, istedenfor å være med Wilfrido på møtet på Panama grensa. Jeg tenkte såpass at siden grensa er farlig og jeg antagelig blei sittene å høre på noe jeg ikke ville forstå stort av ( alt går jo på spansk) var det like greit å henge her et par timer. Jeg fikk mat og det var faktisk en god del kjøtt på tallerknen ( noe som ikke er vanlig her, kanskje en bitteliten kyllingbit ell lignene) så skulle plantene plantes og deles med naboen ( som var der jeg sov )


Så skulle jammen de på møte også!
Så her sitter jeg, noe jeg har gjort i ca 3 timer kl er kvart på 7 på kvelden og jeg har enda ikke møtt min nye familie jeg skal sove hos idag.. Typisk Costa Rica!
Men jeg klager ikke.. jeg har internett og venner pålogga :) nå trodde jeg møte var ferdig, men nå skal de drikke kaffe! Og egentlig blir jeg henta om 5 min, men folk er jo aldri ute i tide så stresser ikke!
P.S de syns det er dumt med lys på doen på skolen tror jeg, selvom det blir mørkt kl 1800 og de alltid har møter her etter mørkets frembrudd!
(sorry, det nettet her funker ikke med opplastning av bilder)
HaSta La viSTa PeoplE!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home